Amarengo

Articles and news

Uitgebreide intracardiale en diepveneuze trombose bij een jonge vrouw met heparine-geïnduceerde trombocytopenie en het May-Thurner-syndroom | Amarengo

discussie

heparine-geïnduceerde trombocytopenie is een zeldzame maar ernstige complicatie van heparinetherapie, met een incidentie van HIT van 3% tot 5% met ongefractioneerde heparine en minder dan 1% met laagmoleculaire heparines . Hoewel bloeding terecht de complicatie is die artsen in het kader van het gebruik van heparine in de eerste plaats zorgen baart, kunnen trombotische complicaties even fataal zijn en moeten ze ook in overweging worden genomen. De patiënt in ons geval bleek uitgebreide hit trombose te hebben met meerdere grote intracardiale trombi en acute bilaterale onderste ledematen DVT ‘ s. Gezien haar stolsellast, had ze een hoog risico op longembolie en cardiopulmonale compromittering, waardoor snelle interventies nodig waren om haar morbiditeit en sterfterisico te verminderen.HIT omvat meerdere klinische syndromen en kan ook niet-immune etiologieën van trombocytopenie omvatten. Echter, de activering van bloedplaatjes door immunoglobulinen (meestal IgG) tegen PF4/heparinecomplexen is het pathofysiologische mechanisme van de grootste klinische zorg . Trombocytenactiverende PF4 / heparine IgG-complexen vormen zich doorgaans binnen 5-15 dagen na blootstelling aan heparine en worden geassocieerd met een risico van 20-50% op trombo-embolische voorvallen en een mortaliteit van 20% . Eerdere meldingen van intracardiale trombi in de setting van HIT hebben kritiek zieke patiënten beschreven, vaak met cardiogene shock of aritmieën, die zelf predisponeren voor de vorming van intracardiale trombi . Opmerkelijk in dit geval, bleef de patiënt hemodynamisch stabiel en asymptomatisch, zonder tekenen van cardiopulmonale compromis. Haar geval dient ter versterking van het belang van een lage drempel om te stoppen met heparine voor alternatieve therapeutische anticoagulatie in de setting van trombocytopenie, ongeacht de openlijke klinische toestand van de patiënt.

het gebruik van nieuwe orale anticoagulantia (NOAC) bij de behandeling van HIT is een nieuw onderwerp van onderzoek. Klinische ervaring, hoewel nog beperkt, heeft aangetoond dat patiënten met HIT overgestapt zijn op NOAC, zowel direct na stopzetting van heparine als na behandeling met argatroban, een goede respons op het aantal bloedplaatjes en een goede verdraagbaarheid vertonen . Onze patiënt kreeg in totaal 10 dagen behandeling met argatroban in het ziekenhuis; haar trombocytenaantal was hersteld tot 209K/µL toen apixaban werd gestart voor levenslange anticoagulatie, gezien haar risico op recidiverende DVT. Zij kreeg een oplaaddosis van 10 mg tweemaal daags gedurende 7 dagen, waarna zij als poliklinische patiënt overging op een onderhoudsdosis van 5 mg tweemaal daags. Ze bleef zonder bewijs van recidiverende trombose bij haar follow-ups van 2 weken en 3 maanden.

deze patiënt bleek incidenteel een anatomische predispositie te hebben voor veneuze trombi toen CT bewijs toonde van compressie van de linker gemeenschappelijke iliacale ader tegen haar vijfde wervellichaam door haar rechter gemeenschappelijke iliacale slagader. Deze bevinding wijst op het syndroom van May-Thurner, een pathologische aandoening die wordt gekarakteriseerd door lle veneuze insufficiëntie secundair aan linker iliacale Vene compressie. Aangezien de compressie gewoonlijk fysiologische is, wordt het syndroom van May-Thurner zelden overwogen tijdens het werk van terugkerende DVTs; inderdaad presenteert het syndroom als DVT in slechts 2-3% van de gevallen . Retrospectieve analyse van CT-scans suggereert echter een prevalentie tot 24% , dus het syndroom van May-Thurner blijft een belangrijke overweging bij jonge patiënten met recidiverende DVT ‘ s zonder andere localiserende predisposities voor trombose.Studies suggereren dat endovasculaire correctie van pathologische insufficiëntie via veneuze stenting de symptomen kan verbeteren . Reeds bestaande trombi en trombofilie kunnen het technisch succes en de resultaten van endovasculaire veneuze stenting beïnvloeden. Onze case illustreert het falen van een initiële veneuze stenting interventie in de setting van actieve HIT, gevolgd door het succes van een gefaseerde endovasculaire interventie, waar reeds bestaande HIT-geïnduceerde trombi werden behandeld door atriale thrombectomie voordat echografie-versterkte TPA trombolyse, angioplastiek, en stenting werden voltooid.

HIT is een belangrijke overweging bij patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen voor trombotische voorvallen met het vertraagde optreden van trombocytopenie tijdens behandeling met heparine. Ondanks de zware potentiële gevolgen van HIT bij deze patiënt met uitgebreide trombose in de setting van een anatomische aanleg voor DVT, haar relatief jonge leeftijd en uitstekende baseline functionele capaciteit vergemakkelijkt succesvolle gefaseerde endovasculaire behandeling van zowel haar intracardiale trombi en haar acute DVT.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.